onsdag 19 juni 2013

Vad är en parterr

När trädgårdsarkitekten först visade skissen med parterrerna var vi lite lagom skeptiska. Parterrerer? Vad i hela friden är det? Och kan det bli fint? Jo fint förstås men är det inte lite väl ambitiöst kanske?

Men när vi sen fick se fler bilder på hur det skulle kunna se ut samt förslag på blommor blev i varje fall jag helt till mig, mannen var fortfarande smått skeptisk. Eftersom allt annat i trädgården är ganska stramt och symetriskt skulle man kunna dra på ordentligt här med färg och form.

På en vingård i Hermanus i Sydafrika hade vi sett underbara parterrer med rosor i olika rosa/vita/lila toner som jag blev helt tokkär i och det var de färgerna jag hade i åtanke när vi pratade med trädgårdsarkitekten. Apotekarns Trädgård presenterade sedan ett förslag med massor av olika blommor och växter på just det färgtemat och med lite grått/blått och limegrönt som tillägg. 

Vi fick jättefina skisser och förslag på växter som vi sedan i lugn och ro kunde googla upp för att se hur de vi inte kände till såg ut. I slutändan ville vi ha det mesta och bytte bara ut några få blommor samt att vi tog buxbomsklot istället för idegransklot eftersom jag inte är fan av barrväxter. De hade precis förstått vår känsla och hur vi ville ha det, jättenöjda!

Runt om alla parterrer satte vi låg ligusterhäck som ramar in och den kommer hållas mycket låg även framöver. Det växer verkligen så det knakar nu och det kommer nya blommor som slår ut varje dag. Så himla roligt, vackert och rogivande (förutom ogräset som jag för en ständig kamp med). Parterrerna är min lilla baby som jag pysslar om så mycket jag bara hinner.

Nu blommor rosor, rosanne, olika sorters nävor, rosenstav, stäppsalvia, silverarv, daggkåpa... och massor är på gång. Bjuder på ett gäng bilder så luta er tillbaka och häng med.













Inga kommentarer: