torsdag 27 mars 2014

Orangeriet - I väntan på våren

Inne i vårt orangeri är det så här års ibland ganska behaglig temperatur utan att behöva ha frostvakt eller fläkten igång. Under vintern har vi försökt hålla en temperatur på cirka 8-10 grader här inne.

Vissa dagar när solen skiner in är det härliga 20 grader och blommorna börjar spira på de övervintrade pelargonerna. Mina Mårbacka ser prima ut. Snart dags att plantera om och byta jord.

Hortensian blommar på nytt och palmerna skjuter nya skott. Även de afrikanska kärleksliljorna verkar ha klarat vintern hur bra som helst. Det som gör mig lite orolig är olivträdet som inte alls ser roligt ut. Bladen är brunaktiga i färgen och verkar torka och trilla av... Men det kommer små nya gröna blad här och var så hoppet är väl inte helt ute. Blir det bara lite varmare ute snart så planerar jag att sätta ut det på terassen.

Häromdagen när solen lyste in så fint passade jag på att ta några bilder när jag städat undan lite.

Har bakat kanelbullar så snart dags för vårens premiärfika här inne!








Inga kommentarer: