måndag 17 mars 2014

Spegel, spegel...

Ett av denna veckas projekt blir att måla sovrumsspegeln vit. Ja inte själva spegelglaset (även om man nog blivit snygg i det) utan ramen förstås. Spegeln har idag en ekram och har hängt med ett antal år. Trött på ek och det passar inte in i sovrummet längre utan vi vill ha vit ram.

Inspirerad av de vackra skåpsdörrarna i köket och garderoberna som är handmålade på trä försöker jag mig nu på det här. Jag målade faktiskt hallspegeln på samma sätt förra veckan och det blev riktigt bra tycker jag. Man får vara noga med maskning och grunden bara så blir det snyggt.

Jag är riktigt nöjd med spegeln i hallen som fick ta plats ovanför den långa skänken. En spegel breddar ju ett rum och det behövdes in vår långsmala hall. Egentligen är väl skänken lite för stor där men utan dessa många lådor vet jag inte hur vi skulle klarat oss. Här finns plats för både mössor, vantar, sjalar, handdukar, påslakan, skoputs och alla diverse småting som man samlar på sig.

Köpte jättefina förvaringsaskar på Åhléns där man kan lägga post och alla papper man har så sådant inte ska ligga framme på diverse bord, vilket jag är smått allergisk mot :-) En till mig och en till mannen. Märkta med namnen. Sa jag att jag gillar ordning och reda!?!?

Vi har även fixat till den gamla fotogenlampan som fått sig en knäck i flytten. Vi hittade en så fin liten skeppshandel i Simrishamn som hade ALLT och visste allt om fotogenlampor. 

Vi har beställt snyggaste skoförvaringen samt krokar till hallen men det tar några veckor än innan vi får dessa. Lite tavlor och annat ska också upp och så drömmer jag om att ta ner den fula tapeten en vacker dag. Kamske sätta pärlspont...

Ute blåser det storm igen... Har väl aldrig varit med om stormigare vinter? Lösa krukor far omkring, stolar och äppellådor blåser runt, lyktor välter och oroväckande många torra löv samlas återigen i parterrerna kring växterna...



Inga kommentarer: