måndag 19 maj 2014

Skapa stilleben

Som ni säkert känner till älskar jag att möblera om och flytta runt på prylar. Mitt hem är i ständig förvandling och saker byter plats med varandra titt som tätt. Min man brukar skoja och säga att det är tur att jag inte är lika ombytlig när det gäller män och låter mig oftast hållas. I alla fall när det gäller omflyttning av mindre grejor. Annars är han också intresserad av inredning och möbler och vi har nästan alltid samma smak. Himla tur är väl det för vi har rätt starka viljor båda två. Vi kan gå runt i en möbelbutik eller titta på någon inredningssajt och ofta stannar vi vid samma möbel och utbrister: Den!

Men för att återgå till det här med att flytta runt på prylar och känna att gammalt blir som nytt. Sådär har jag hållit på sedan jag var en liten tjej och möblerade om i mitt flickrum var och varannan vecka.

Ett sätt att enkelt förnya i ett rum är att skapa små stilleben. Man behöver faktiskt inte köpa nytt för att få den där känslan av förnyelse. 

Samla saker du tycker om på ett ställe så blir det mindre rörigt än att sprida prydnadsgrejor överallt. Det kan vara en byrå, en bit bokhylla, en skänk, ett sidebord.... Det är det som är det fiffiga med stilleben.

Förändra efter säsong med blommor, prylar, stenar, snäckor, böcker, ljus, tidningar, skålar osv. Försök att inte ha för många olika färger och stilar samtidigt. Det skapar en mindre rörig känsla och du kan ha fler saker tillsammans. Tänk färger och mönster som passar ihop, men våga blanda blanda högt och lågt, runt och fyrkantigt och tänk gärna utanför boxen med lite oväntade saker som kan vara fina att sätta samman.

Hoppas jag kunnat inspirera er till att skapa vackra stilleben! Börja flytta runt och testa :-)

Här nedan följer ett bildregn med exempel på olika stilleben på vår skänk i vardagsrummet:








Inga kommentarer: