onsdag 13 augusti 2014

Om grönt och vackra böcker

Läser i bloggvärlden att många är sugna på höst; höstfärger, varma plädar och massa ljus. Ok, det där med ljus kan jag väl gå med på. Lite mysigt är det allt nu när kvällarna blir mörkare och man kan tända ljus och lyktor både inomhus och utomhus igen. Men sen räcker det för mig på ett bra tag än.... Jag är en riktig sommarmänniska och vill hålla kvar sommaren så länge det bara går. Älskar ju värme, sol, svala sommarklänningar och blommor och skir grönska.

På tal om grönt. Kan konstatera att jag gillar små gröna detaljer i vårt vardagsrum/kök. Hämtade in de äppelgröna linnekuddarna och de klassiska Marimekko med blommorna igen till soffan på nedre plan. Det gröna gör mig lätt och glad i sinnet och matchar vår vackra oljemålning som hänger bakom soffan och såklart även grönskan från trädgården som slår emot en och in genom de stora terassdörrarna.

Liten kvist murgröna i Kähler-vasen, de gröna växterna i sina krukor och lite fräscha örter på bänkskivan i köket så känns det lagom.

Har även lagt en vacker och matchande bok på soffbordet... Jag älskar vackra böcker. Kokböcker, trädgårdsböcker och inredningsböcker. Kan bläddra hur många gånger som helst och leta inspiration. En stor favorit är Victoria Skoglunds underbara bok. Många säger att vi är lite lika. Det tackar man för. Denna kvinna är en stor inspiratör och förebild. Vacker, stark, klok, driven, omtänksam. Och gillar att gräva i jorden i skitiga byxor men även dra på sig en vacker klänning och högklackade skor.



Inga kommentarer: