torsdag 27 november 2014

Julkrans till dörren

Ett måste för mig inför advent är dörrkransar. Jag tycker det är så fint och välkomnande med en krans på dörren och man blir ju själv glad varje gång man öppnar sin dörr och ser kransen hänga där. Extra mysigt är det förstås om man gjort dörrkransen själv!

I år gjorde jag två likadana dörrkransar eftersom vi har dubbeldörr på framsidan av huset. Jag ska försöka hinna med att göra en till orangeriet också.

Jag köpte faktiskt granris och lingonris på torget eftersom jag inte hittade vare sig lingonris eller passande gran i skogen. Det ska ju helst vara sådan där mjukare och fylligare variant av gran som håller sig fin länge för man vill ju inte att kransen ska barra redan efter en vecka...

Färdiga halmstommar hade jag sedan tidigare år men det finns att köpa i blomsteraffären annars. Sen är det viktigt att klippa små kvistar med sekatören och sätta ihop ett par kvistar innan man binder det på kransen med hjälp av tunn ståltråd. Fortsätt så runt hela kransen med små buketter så att det blir jämnt och fint.

Sen kommer det roligaste - att dekorera! Endast fantasin sätter gränser. Jag silversprayade några kottar, satte i en stor pärla, fäste hjärtan av ståltråd och pärlor och så virade jag ett vitt bomullsband om. Kottar och annan dekoration kan limmas fast med limpistol eller fästas med ståltråd.






En liten gran nerstucken i en kruka som jag svept om med säckväv (hamnade visst lite snett ser jag...), en kvist granris, några äpplen och så en lykta med ett tjockt ljus i. Adventsfint på trappen.


Inga kommentarer: