tisdag 24 februari 2015

Mässing och guld - en glödhet inredningstrend

Först kom koppar. Och ingen har väl missat att mässing och guld är på tapeten just nu? De varma metallerna i inredningen är definitivt här för att stanna. Nu ser vi mässing i allt från lampfötter, ljusstakar och krukor till köks- och badrumskranar samt vaskar.


Mässing och koppar hade ju verkligen sin storhetsperiod för si så där 40 år sedan då mässingsljusstakar och kopparpannor på kökshyllorna förgyllde vart och vartannat hem. Sen blev det tack och hej och dessa metaller förvisades mer eller mindre ner i något källarförråd. Men nu är vi där igen! Koppar är på väg tillbaka igen medan mässing och guld kommer starkt.

Skultuna-krukan, Kulan-ljusstaken, Vänskapsknuten... alla är de klassiker som nu åter igen står högt på mångas önskelista.



Själv har jag alltid gillat silver och matt borstat stål men jag kan hålla med om att mässing tillför en värme till inredningen. Den ljusa och vita och grå inredningen som är trendigt just nu kan lätt uppfattas lite kall tillsammans med stål och silver. Mässing och koppar tillför däremot värme.

Vilken känsla vill du förmedla i ett rum? Vilka färger har rummet?
Behöver du mer värme? Ta då in lite mässing.
Vill du skapa en mer ombonad känsla och jorda ditt rum. Plocka fram koppar.
Gillar du svala toner? Behöver rummet dämpas ned? Då är det silver/stål/rostfritt du ska välja.

Tänk också på det här med konstraster. Det blanka, glimmande kan vara väldigt fint ihop med det matta och ruffa.

Ett hett tips är att leta mässings-saker i secondhand-butiker och på loppisar. Där kan man fortfarande fynda även om dessa nu har en tendens att gå för rätt stora pengar på just loppisar.. Oerhört trendigt är att inte putsa utan låta patinan vara som den är. Just det grova och industriella är helrätt. Men... nja...?

Jag fick ett så fint äpple i matt guld av sonen i födelsedagspresent. Det betyder extra mycket eftersom det symboliserar Österlen där vi bor. Den matta guldiga tonen var väldigt fin mot allt vårt vita och svarta och det var här någonstans som tanken på att jag sett en gammal mässingsljusstake någonstans i gömmorna tog fart. Efter lite letande i lådorna fann jag vad jag sökte. En vacker gammal ljusstake som jag putsade upp och satte ett stearinljus i.

Så nu provar jag lite mässing. Vi får se om den får stanna.



Inga kommentarer: