torsdag 12 februari 2015

Trendspaning: Årets färg 2015 - Marsala

2015 är året då ett glas rödvin kommer att bli trendigaste inredningsdetaljen och då våra engelskt röda fönster kommer vara högsta mode :)

Varje år utser färginstitutet Pantone Color Institute årets färg. För tionde året i rad har man utsett årets färg som 2015 heter MARSALA 18-1438, efter det sicilianska dessertvinet. Det är en varm, djupt mörkröd nyans, lite vinröd, ja som rött vin faktiskt!

Enligt Pantone är det en färg som fungerar både som rustikt bohemisk och antikt elegant och det kan man väl hålla med om.

Marsala passar utmärkt till krispiga vita toner och är väldigt snyggt ihop med blått, grått, blågrått men även naturtoner och svart är riktigt snyggt till!

Att färgen är ursnygg till blått ser jag själv bevis på soliga dagar då jag tittar ut genom våra fönster och ser den blå himlens olika nyanser. Kolla inspirationsbilderna nedan så förstår ni vad jag menar!



Bild lånad från Sköna Hem


Om någon undrar över NCS-koden för denna trendiga färg så är den närmsta: NCS S 4040-Y90R.

Strax innan jul beställde jag en ny kudde till soffan i vardagsrummet. En underbar sammetskudde från Day Home som jag tyckte var så fint till det vita, svarta och grå i rummet och som faktiskt även matchade våra fönster. Gissa vilken färg det var? Jo, jag skulle verkligen vilja kalla den Marsala! Så där gick man och var supertrendig utan att veta om det.... Jag tycker i och för sig att färgen mer känns som en "höstfärg" och som alltid när våren är i antågande blir jag mer sugen på grönt och pastelltoner som accent. Men vi får se. Kudden får agera färgklick i soffan ett tag till och till hösten är jag rätt säker på att den kommer att ta sin plats igen.



Min Marsala-färgade kudde i soffan. Fattas bara ett glas rött på bilden, hihi...

Vinrött kan jag tycka är en fin accentfärg till ovanstående färgtoner och som sagt, våra fönster och dörrar går ju i denna nyans, så att måla några större väggpartier blir det inte tal om i Casa Vik. Det blir helt enkelt "too much".  För det är lätt att den här färgen bli för mycket faktiskt. Som accent ger den fin värme till ett hem som går mycket i vitt, svart och grått, färger som är mycket populära i många hem just nu. Och den är väldigt fin till mässing/guld som ju också är trendigt värre.

Vad tycker du om årets färg?





Bild lånad från Pinterest. Fjolårets trendblomma klövern har den rätta Marsala-färgen. 
Tokfint i den grå krukan.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Googlade Marsala och ncs-nummer och kom då hit. Kram från studiekompis Elinor :-)

Marie sa...

Kram på dig vännen! Så kul att ses igen :)