söndag 24 maj 2015

Strålande sol och en fontän på plats

Såg ni Eurovision-finalen igår natt? Alltså Maj Gaaad så spännande.... Egentligen hade vi tänkt att strunta i hela rasket. Den där stora finalen är inte riktigt min kopp te om man säger så. Känns som det är mycket man ska genomlida innan det är klart, hihi.

Vi satt ute i orangeriet länge, länge igår kväll. Började tidigt när solen strömmade in och det var så varmt att vi var tvungna att ha dörrarna på vid gavel. Vilket angenämt nöje! Vi gjorde en massa små-rätter som vi bar ut efter hand. Blinier med crème fraîche och löjrom, små, små mackor med räkor och majonäs, smörstekta pilgrimsmusslor med vitlök och persilja, grillad sparris med parmesan, pinjenötter och balsamico. Och allt sköljdes ner med underbart gott Chablis.

Jag älskar små-rätter. När man gör precis så mycket att varje att man bara vill ha mer. Och så vet man att det snart väntas en ny rätt. DET, mina vänner, DET är min kopp te ;-)

Ja, hur som helst, så tänkte vi att vi skulle gå in och se när Måns framförde Sveriges bidrag och vi prickade in precis med några sekunders marginal. Vilket proffs han är Måns! Wow säger jag bara. Jag sa direkt till mannen att han kommer att vinna och sen var vi ju tvungna att se hur det gick. Vilken rysare... Grattis igen Sverige.

Vädret var rätt så underbar igår också. Förmiddagen ägnades åt städ och fix inne men sen tog vi både lunch och fika på terassen, slappade lite i de där solsängarna som är så ljuvliga att ligga i att man aldrig vill resa sig när man väl hamnat där.

Och så njöt vi av våra nya fontän! Jag är så glad över denna skapelse att jag får lycko-pirr i hela kroppen när jag tittar på den. Det tog ett år att få den på plats men nu så är den där. Ljudet av det där porlandet, det är sann lycka! På insidan av den yttre cirkeln är det monterat en speciell ljusslinga som tänds när det blir mörkt och då ser det ut som fontänen är av guld och det är magiskt vackert. Ni får en liten sneak peak på fontänen här men den förtjänar ett helt eget inlägg och jag ska berätta mer om hur vi kom på idén och så.

Solen strålar och snart ska vi bege oss till syster-yster med familj och träffa brorsan med sin familj och mamma o pappa för idag firar vi Mors-dag en hel vecka för tidigt. Kan inte bli mycket bättre.

Trevlig söndag!

La Terazza. Solen skiner idag igen. Tack!

Här är den! Fontana di Casa Vik.

Småplock och Chablis i orangeriet

Inga kommentarer: