måndag 22 juni 2015

Deppigt väder och stilleben

God måndag på er mina vänner! Vad är det här för väder vi har!?! Ska det aldrig bli sommar och varmt i år? Jag sitter på mitt lilla kontor med tända ljus och en tjock tröja. Tittar ut på regnet. Försöker intala mig att det är bra med regn för gräset och blommorna. Det är bra att det inte är för fint väder när man har mycket att göra med studier, massa tvätt att ta tag i, etc. Har dock svårt att övertyga mig själv om det där. Blir bara deppig och rastlös av detta väder.

Roar mig med att flytta om lite saker här hemma igen. Den där skänken under trappan upp till loftet är i ständig förvandling. Just nu skapar detaljer i guld/mässing/trä/natur värme till det svart och vita. Något man gärna kan tänka på när man skapar sina stilleben. Varva motsatser. Högt och lågt, fyrkantigt och runt, varmt mot kallt, rufft mot skirt och så vidare. Då blir det alltid bra!

Extra lyxigt är att kunna gå ut i trädgården mellan skurarna och klippa några vackra rosor och sätta i en vas. Man får vara glad för det lilla :-)

Håller tummarna för uppehåll snart så jag kan plantera om mina tomat- och physalis-plantor som jag fick av min kära sis igår.  Några ska få bo i orangeriet och några i lilla pergolan tänkte jag.

Kram M



2 kommentarer:

Lena - gott för själen sa...

Smakfullt! Det där med stilleben är ju en fenomenalt fiffig uppfinning, haha. Så enkelt att förnya gammalt så det blir som nytt. Och kontraster blir ju så mycket mera effektfullt och balanserat när man får till. Tittade in till din kök och vin-blogg också i helgen. Den gillade jag också! Perfekt med vin-tips till varenda rätt! För bra för att vara sant! Visade maken också.

Kram Lena

Marie sa...

Visst är det! Just det där att man kan flytta runt på sådant man redan har och så vips ser det nytt och annorlunda ut. Mer stilleben åt folket ;-)
Kul att du gillar min mat- och vinblogg också! Önskar jag hade lite mer att ägna åt den också. Men det har blivit ett ganska gediget arkiv under åren ändå.
Må gott. Kram M