onsdag 13 januari 2016

Badrumsrenoveringen - före/efter bilder

Tänkte att ni skulle få se lite mer av badrumsrenoveringen. Det finns en anledning till att jag inte visat några bilder från badrum och tvättstuga tidigare.. Den där intensivt röda färgen har gett mig lite olustkänslor om jag ska vara ärlig.

Som ni vet var vi ju nöjda med kakel och klinkers i våra två badrum men själva badrumsinredningen var ju inte alls vår stil. Den röda färgen sög upp allt ljus och energi. Den gav ett mörkt och rörigt intryck och var dessutom sliten och tråkig. Runt duschen fanns en glasbetongvägg på ena sidan (som var svår att hålla ren och ganska så sliten den också) och på andra sidan ut mot vasken satt en duschstång med ett duschdraperi som läckte ut vatten och även detta blev fort sunkigt.

Ska vi ta och titta på hur det såg ut innan vi satte igång?



Efter. Ljust och fräscht och massor av bra förvaring. Det blev mycket luftigare trots att vi satt in fler och större skåp och tagit bort spegelskåpet. Förvaring kan man ju aldrig få nog av i ett badrum!


Badrumsinredningen och spegeln kommer från Hafa. Vita dörrar med spegelramar som passar vår och husets stil. Ni kanske känner igen stilen lite från vårt kök? Jag är också väldigt nöjd med läderhandtagen som ger ett mjukt intryck. Den grå-svarta bänkskivan blev väldigt bra ihop med golvet och dekorplattorna som sitter på två ställen på väggarna. Nu kom dessa plötsligt fram på ett helt nytt sätt.


När vi började prata om make-over av badrummet var en utanpåliggande vask med på min önskelista och när jag hittade denna lilla fina från Hafa var det lätt att välja. Blandaren som är både modern och lite gammeldags på samma gång passade perfekt och denna kommer från Svedbergs.


I ett badrum är ju vattenelementet starkt representerat och med svarta rektangulära golvklinkers och svart bänkskiva förstärks detta ytterligare. Det vita är metall och tillsammans kan det bli ett ganska kyligt intryck så jag har försökt jobba med att föra in varma element; jord, eld och trä. 


I stället för glasbetongväggen har vi nu satt in duschväggar i glas med en frostad kant på mitten. Även dessa kommer från Hafa. Här blev också intrycket mycket luftigare och större och när man kommer in genom dörren till badrummet ser man så mycket mer av själva rummet när glasbetongen som liksom stoppade synintrycket upp är borta.

Vi passade även på att byta ut duschen mot en stor härlig takdusch med ett mysigt mjukt "regn". Till denna finns även handdusch monterad.


Jag ville inte ha ett stort spegelskåp utan valde en enkel spegel med rundad kant och inbyggd belysning. En rund förstoringsspegel som är perfekt om man ser lite dåligt *blink hittade jag för en billig peng på Åhléns och den fästes lätt med en gummi-propp och är enkel att ta ner och sätta upp.

Nu vill jag tillbringa hur mycket tid som helst i mitt nya badrum. Tända härliga doftljus och ta långa duschar under det strilande vattnet. Extra lyxigt blir det med mjuka, fluffiga handdukar och ett tips är dessa från Hemtex "Hotel Selection". 


En stor mjuk badrumsmatta i naturfärg och fler lyxiga handdukar är på väg hem och jag hoppas och tror att detta ska passa finfint. 

Nu fortsätter vi med make-over av det andra badrummet som även är tvättstuga. När det är klart kommer såklart lite bilder även från detta rum (när jag piffat klart).

Inga kommentarer: