fredag 8 januari 2016

Julen är utstädad och renovering på gång

Nu har jag städat ut julen överallt här i vårt casa. Lika mysigt som det är att plocka fram ljusstakar, stjärnor och allt pynt inför varje advent, lika befriande är det att plocka ned det i sina kartonger igen känner jag varje år! Känslan blir så ljus och luftig när det återgår till det vanliga igen på något vis. Och det är väl så det ska vara - då får man ju njuta lite extra två gånger faktiskt.

Precis när man stod där uppflugen på en stol och med vingliga ben skulle ta ned den första stjärnan kom också den första snön här i Skåne. Är det inte lite typiskt?? Nu vill man ju ha vår och värme och krispiga tulpaner!

Nu drar vi i alla fall gång med lite renoveringar och uppfräschningar här hemma och det ser jag verkligen fram emot! Vi ska bland annat byta innerdörrar, badrumsinredning i båda badrummen och sätta in ett takfönster. Det blir ju så när man flyttar in i ett hus där man inte själv varit med och bestämt hur inredningen ska se ut. Det är ok men inte helt ens egen stil. Nu har vi fnulat på vissa saker en tid och så bestämde vi oss för att göra detta nu. Att anpassa inredning efter husets stil är viktigt för mig och jag är så himla glad att vi kan göra detta.

Sist men inte minst har vi beställt en taklampa som ska hänga ovanför matbordet. Det har varit väldigt mörkt i rummet vintertid och det går inte att läsa tidningen på morgonen så nog saknas det belysning alltid. Det är ju inte helt okomplicerat att installera en lampa när man har 6 meter upp i tak och ingen el framdragen... Men, men nu hoppas jag att elektrikern ska kunna lösa detta. Allt är väl möjligt, eller hur!?!

Vilken lampa det blir? Vad tror ni? Kan säga så mycket som det är min drömlampa... och i det rummet krävs en ganska maffig sak.




Så kom vintern till Österlen och snön lade sig som ett vitt täcke över trädgården. Lite vackert är det måste jag erkänna.

I måndags, innan snön hade anlänt, bjöd mina fina vänner mig på lunch i Ystad. Här står jag förhoppningsfull och hungrig och väntar på Stortorget innan vi skulle börja leta restaurang. Det visade sig att ALLT var stängt denna dag (utom möjligtvis någon hamburgerkedja) så vi fick ge oss iväg utanför stan. Ystad Saltsjöbad var fullbokat så det hela slutade på Olof Viktors. Inte det sämta. Alltid mysigt och gott. Det bästa var att få prata och mysa länge med mina kära vänner. Sååå välbehövligt <3

Inga kommentarer: