söndag 13 mars 2016

Läshörna under takfönstret på loftet

Som ni kanske minns så satte vi in ett takfönster på loftet för några månader sedan. Det blev verkligen så himla bra och jag har fått en del frågor kring vad det kostar att sätta in ett takfönster. Självklart beror det på vilken typ och vilken storlek på fönster man väljer. Vårt är av märket Velux och det är 60 cm brett och 120 cm långt. Med arbetskostnad skulle jag vilja säga att det kostar runt 15-20.000 kronor. Mycket pengar kan tyckas men så värt det.

Tänk på att i många kommuner måste man söka bygglov för att få sätta in ett takfönster!

Främsta orsaken till att vi satte in fönstret var att kunna öppna och lufta ut ordentligt på loftet eftersom vårt halvmånefönster vi har på gaveln inte går att öppna. Men som bonus blev det ett så väldigt fint ljusinsläpp också. Vi tyckte loftet var så ljust och fint innan men med takfönstret blev det ännu bättre och ljusare.

Nu har jag ordnat en liten mysig sitt/läs-hörna under fönstret. Jag satte dit en av Lamino-fåtöljerna och det lilla Hay-bordet att sätt kaffekoppen på och så lite pynt förstås...

Sen tänkte jag visa att en matta inte nödvändigtvis behöver ligga under ett bord eller under ett möblemang. Jag tokgillar vårt vita golv på loftet och vill inte ha för mycket mattor som lägger beslag på golvet och det ljusa intrycket men samtidigt vill jag skapa en varm och inbjudande atmosfär som man får med just mattor. Så de ligger helt enkelt mitt på golvet och ser snygga ut! Här ser ni två olika varianter; en med lammfällen och en med en naturfärgad jute-matta. På andra sidan rummet har vi en långsmal gråmönstrad matta som också den ligger mitt på golvet utan något ovanpå.



Feng Shui: Jag försöker ofta inreda med hjälp av de fem elementen inom Feng Shui; Eld, vatten, trä, jord och metall. Här representeras eld av levande ljus och fårskinnet. Trä hittar vi i stolen samt i växten. Den vita färgen och bordets material och form samt ljussläckaren är metall. Glaskrukan är vatten och buddha-figuren är jord. 






Inga kommentarer: