onsdag 6 april 2016

Dags att beskära olivträden

Våra olivträd har fått komma ut ur vinterförvaringen i orangeriet. De ser riktigt välmående ut och har verkligen klarat vintern bra i år! Visst har de tappat en del blad men inte alls så många som året innan då de såg riktigt bedrövliga ut efter vintern.

Vi har hållit en temp på ungefär 12-15 grader i orangeriet hela vintern. Mest för att citronerna skulle få bästa möjliga förutsättningar (mer om dem i ett annat inlägg). Oliver kräver inte alls lika hög temperatur. De är faktiskt mycket tåligare än de flesta tror och dör snarare av för varm och torr inomhusluft än kyla. De klarar absolut ett par minusgrader och jag vet att en del träd har klarat hela vintern ute i trädgården.

Nu är det alltså dags att ta tag i beskärningen. Olivträd tål rätt tuffa tag med saxen så var inte rädd för att ta i! Speciellt inte om de ser lite ledsna ut efter vintern. Beskärning brukar sätta fart på tillväxten.

Sen beror det ju på hur man vill ha sitt olivträd - ska det vara formklippt eller gillar man kanske lite mer vildvuxet och spretigt där bladen dansar omkring i vinden på långa grenar?

Vill du formklippa så klipp bort korsande grenar, täta grenar och så klipper du in och formar kronan som du vill ha den. Föredrar du ett busigare träd så klipp bara bort torra grenar och det allra spretigaste längst ut.

Har man mindre träd är det bra att plantera om i ny jord och i en lite större kruka nu. Olivträd ska planteras i citrusjord och jag brukar gödsla med citrusnäring en gång i veckan från nu och fram till hösten. Större träd kan man ta ur krukan och försöka skaka bort gammal jord innan man tillsätter ny frisk sådan.

I år satsar jag nog på att formklippa mina kronor tror jag. Nu när jag kan ta i lite.




1 kommentar:

Unknown sa...

Kan jag klippa olivträdet lite nu innan jag tar in det för vintern. Det är väldigt stort och yvigt.