onsdag 1 juni 2016

Odla i gamla vinlådor

Gamla vinlådor (eller andra fina trälådor) kan man använda till mycket! Jag tycker det är fint att plantera i dessa och gillar denna typ av återbruk!

Ramslöken jag planterade förra året har hållt sig jättefin i lådan och blommar nu för fullt med sina vackra vita blommor och sprider en härlig doft runt omkring sig. Dessa ska nu få flytta över i pallkragarna där de får lite mer spelrum och ge plats åt sallad.

Jag har köpt fröer till ruccola och plocksallad som jag ska så i vinlådorna som får stå på planteringsbänken bredvid orangeriet.

Lådorna klär jag med en gammal sopsäck som jag klipper till och häftar fast med häftpistol. För dräneringens skull lägger jag ett tjockt lager leca-kulor i botten. Tycker det är så mysigt att odla och det är en sådan känsla att gå ut och plocka sin egen sallad till maten.



Bakom förrådet har vi tre pallkragar där vi planterat rabarber, sparris, amerikanska blåbär och massor med jordgubbar. Det är massor, massor av blommor på jordgubbarna och jag håller tummarna för en riklig skörd. Nu har vi dessutom köpt nät så att de små gubbarna ska få vara ifred från fåglarna...

Inga kommentarer: