fredag 25 november 2016

Adventspyntat vårt casa

Hej fredag och adventshelgen inom räckhåll!

Igår fick jag faktiskt upp det mesta inför advent och det är så skönt att kunna göra det utan stress i sista sekund. Jag vet att en del tycker det är för tidigt och att man ska vara noga med traditioner och inte plocka fram prylarna förrän preciiiiiis innan söndagen men själv njuter jag av att ta det med ro och när det väl är första advent är allt på plats utan att man har hjärtat i halsgropen.

Jag vill hitta ett par fina kransar att ha på dörren också så det får nog bli en tur till lilla stadens torg idag. De allra första hyacinterna är i alla fall inköpta och det är väl något alldeles speciellt med de där första man köper varje säsong (det blir ju några byten fram till jul). Hyacinter kan man ju plantera ner i lite vad som helst och det blir hur fint som helst i koppar och burkar och behöver inte självklart vara en kruka. Jag hittade ett par gamla ljuslyktor i silver som jag stoppade ner mina vita hyacinter i tillsammans med grön mossa för att få ett lite varmare intryck.

Och på tal om varmt intryck. Det blev det INTE i den nya fina adventsljusstaken jag investerat i detta år. Den lyser med ett kallt vitt sken som ett mindre kärnkraftverk och jag fick en liten chock när jag tände den. Vi lyckades dimma ned lite med en dimmer men ljuset är fortfarande kallt även om det skulle vara "varmvitt". Nej, jag måste försöka hitta något alternativ för så kan vi ju inte ha det :-)

Idag visar jag lite bilder från soffdelen av vardagsrummet. Ganska så sparsmakat och jag har bara fyllt på med de färger som redan finns i inredningen; grått, vitt, svart, vinrött, silver, naturmaterial och lite mässing.



Svårt att fota när det är mörkt men dessa stjärnor har faktiskt ett varmt sken och även grenarna med ljusslinga som jag satte i den antika urnan. 

Ängel Svenskt Tenn
Oljelampa Karlskrona Lampfabrik/Oakway Interior
Ljuslyktor gamla från Zelected ny Houze
Kudde med ren Åhléns

Den fina bronsskålen från Höganäs Keramik fyllde jag med julgranskulor från Day Home, några kottar som jag duttat lite silverfärg på och en stjärna i silver

Den höga ljusstaken och ljusmanschetten kommer från Svenskt Tenn
Ljuslykta vit Kähler

Inga kommentarer: