onsdag 1 november 2017

Så blev jag blev inredare - del 2

Inredare, stylist eller homestaging-konsult

Så roligt att så många blev inspirerade av mitt förra inlägg där jag berättade om hur allt startade med min inredningskarriär. Du kan läsa hela inlägget här.

Observera att detta bara är just mina erfarenheter och min syn på ämnet och att råden är till för att inspirera er att kanske våga ta steget ni också! Alla är vi olika och detta är hur jag upplevt det.

Det första man bör sätta sig ner och fundera över när man väl tagit beslutet om att satsa på en utbildning inom inredning är att verkligen tänka över vad det är man vill jobba med i framtiden.

Vill du jobba med styling, homestaging åt en mäklare eller vill du kunna erbjuda kompletta inredningsförslag till dina kunder?

Jag ska försöka bena ur och förklara skillnaderna.

Homestaging-konsult
Detta innebär att du stylar upp en bostad inför en försäljning. Ofta kopplad till en mäklare men inte nödvändigtvis.

Stylist
Inredningsstyling innebär att du till exempel arbetar med inredningsreklam för tidningar eller kanske en butik. Stylar inredningsmiljöer helt enkelt.

Certifierad inredare
Då läser du en bredare utbildning som ger dig många möjligheter. Det innebär att du kan skapa professionella inredningsförslag till privatpersoner och företag  (färgsättning, belysning, göra kompletta ritningar mm mm). Du kan vara anställd på olika företag som jobbar med inredning eller du kanske vill starta något eget. (Detta gäller förstås även de två ovanstående).



Idag kan i princip vem som helst kalla sig inredare men för att kunna titulera sig Certifierad inredare måste man utbilda sig till och bli certifierad och diplomerad i ämnet.

Jag bestämde mig ganska snabbt för att det var en Yrkesutbildning till Certifierad inredare jag ville plugga. Mycket för min egen skull att jag skulle kunna känna mig trygg i att kunna erbjuda mina framtida kunder kompletta inredningsförslag och ha en gedigen utbildning i bagaget. I mitt fall läste jag både till Homestaging-konsult och Inredare.

Jämför lite med att om man ska färga håret så går man till en professionell frisör som har en utbildning i hur man hanterar hår och färger. Jag vill kunna erbjuda mina kunder professionell hjälp när det gäller färgsättning av ett hem eller ett rum. NCS-systemet, vilka kulörer passar ett visst rum och varför, hur får man bostaden att se större/mindre ut med hjälp av färg, hur tar man hänsyn till hur ljuset faller in i ett rum,  Feng Shui osv osv osv.

I nästa del kommer jag att berätta vilken utbildning jag valde och vad som ingick i kursen.
Stay tuned :-)





Inga kommentarer: