onsdag 20 december 2017

Saffransbiscotti och tacksamhet

Idag känner jag mig lite extra tacksam över mitt liv. Med fyra dagar kvar till julafton är det väldigt lugnt och skönt här hemma. Jag tänker på den tiden och alla åren med mitt förra jobb då stressen nästan gnagde sönder mig under hela december. Det var alltid sjukt mycket att göra och deadline på deadline. Man fick vara glad om man hann ut en snabb vända på lunchen någon dag för att shoppa en julklapp - men då fick man skippa att äta något....

Min högsta önskan var en stressfri jul och att någon gång kunna vara ledig under december och hinna njuta av den där tiden och göra en massa mysiga saker som hör julen till och som jag gillar.

Så glad att jag mestadels kan styra min egen tid nuförtiden och att vi lever ett helt annat liv här på landet. Dessutom har vi skippat de flesta julklappar till hela tjocka släkten och ger numera bara våra barn med familjer och såklart en liten klapp eller två till varandra. Och idag shoppar jag det mesta på nätet, det är ju bara hur smidigt som helst. Speciellt när man bor i en liten stad där utbudet är väldigt begränsat och man behöver ta sig till storstan för att hitta något.

Årets julklappar är inhandlade nu och det är bara några som ska hämtas ut på posten - sen är vi i hamn. Det är ju mycket ändå med vårt byggprojekt och idag har vi varit och inhandlat dörrhandtag till den nya ytterdörren, list till det nya stora fönstret, färg och lite annat smått och gott. Vi hoppas kunna börja måla inomhus och i förrådet i mellandagarna. Håller tummarna att putsen torkar snabbt nu. Det är även mycket jobb som väntar med att måla alla takbalkar.

När vi ändå var ute och körde tog vi en sväng till slaktarn i Brösarp och köpte superfint hjortkött, samt färskt fläsk till kvällens planerade Carbonara. Ett flak ekologiska ägg fick också följa med hem. Det är sådant som gör mig lycklig så här en dag mitt i veckan. Och att köra genom vårt vackra landskap med havet på ena sidan och de böljande kullarna på andra.


Igår bakade jag saffrans-biscotti. Ett måste till julen nästan. Dessa är sååå goda med mandel, tranbär och vit choklad. Perfekt till kaffet och glöggen. Eller bara som de är. Smälter i munnen. Ett gäng ska jag ta med mig till glögg-bordet på julafton.

Ni kanske vill ha receptet tänker jag? Ni hittar det på min andra blogg Tildas Kök & Vin såklart.


De fina svart-vita kopparna med guldkant hittar ni i min webshop. Så goda att dricka kaffe ur - jag lovar! Och de gör sig extra bra på snygg-hyllan i köket.



Nej, man kanske skulle gå in och ta sig en kopp kaffe och en saffrans-biscotti. Blev så sugen på det av någon konstig anledning ;-)

Kram M <3

Inga kommentarer: