tisdag 27 mars 2018

Årets påskris och pynt på plats

Igår plantering av sommarblommande lökar och vårkänslor - idag snö och (eh) vinterkänslor? Men trots att det snöar igen är det ju faktiskt påskvecka och det märktes redan i matbutiken idag. Fullt med folk redan på förmiddagen.

Och ju närmare påskledigheten vi kommer ju mer folk blir det i rörelse här på Österlen. Det är ju konstrunda och många butiker, gallerier och restauranger öppnar upp för säsongen. Härligt!

Fastän det snöar för fullt så får man göra vad man kan för att locka fram påsken. Här på Österlen sätter man färgglada fjädrar i buskar och träd och så gjorde även jag precis innan mörkret sänkte sig igår kväll. De ser något blöta och ledsna ut idag kan jag berätta...


Inne är jag något mer sparsmakad när det kommer till påskpynt. Det får inte bli för mycket och gärna dämpade kulörer. Ett tips från mig är att samla ihop pyntet på några få ställen för ett lugnare intryck.


Själv gillar jag att matcha mitt pynt med den övriga inredningen men påsken är ju också en tid när man kan gå mer "all-in" på färger för att testa eftersom det är en så kort period!

I år valde jag körsbärskvistar som "ris". Jag tycker det är så oerhört vackert även innan de små vita blommorna slagit ut. Vasen är "hundra år gammal" från Tine K Home och på kvistarna satte jag gammelrosa och pärlhöns-fjäderblommor och hängde i fjäderbeklädda påskägg. Även dessa har några år på nacken och tror de inhandlades på Blackballoon.


 Som riktiga små konstverk hänger de fina äggen i körsbärsriset. Ser ni den lilla knubbiga körsbärsknoppen? Visst är den för söt!?


Mandala-äggen i keramik köpte jag förra påsken och de kommer från Majas Cottage. Så fina tycker jag. 



De långbenta coola kycklingarna flyttar runt i huset just nu. Passar ju in överallt!




Jag köpte inte bara en bunt utan två med körsbärskvistar och ris nummer två får pryda side-bordet i den smala hallen. Här med prydnadsägg av papier maché från en lokal butik och även dessa har ett par år på nacken. Färgen passar som hand i handsken mot väggfärgen :-)

Hm, jag som hade tänkt ta en powerwalk i eftermiddag för att ladda inför alla godsaker man kommer att sätta i sig i påskhelgen får nog ställa in den. Riktigt mycket blötsnö och blåst nu.... Hann med en igår i alla fall, alltid något. Sen kör jag mina 100 knäböj och 100 sit-ups varje dag också. Har nästan blivit som ett "gift" hihi.

Ha en fortsatt fin tisdag mina vänner!
Kram M <3

Inga kommentarer: